photo Untitled-6.gif

Thursday, January 1, 2015

Kematangan Diri

Bismillah.

Terdetik rasa rindu nak menaip. Kita sibuk la, sibuk dengan urusan dunia seiring nak kejar akhirat. 2015, banyak cabaran dan liku kehidupan yang tengah menunggu. Dunia belajar di universiti menghampiri penghujungnya, industri pula sedang menanti. Masing-masing akan bawa haluan hidup yang berbeza. Memulakan hidup sebagai orang dewasa. Sekarang masa belajar komitmen hanya sebagai pelajar, ya masih ada masa untuk seronok-seronok. Tapi bila dah bergelar pekerja ni, masa mestilah kita banyak habiskan di tempat kerja.

Nukilan sedakar ingatan untuk diri sendiri, bekerja biarlah dengan ikhlas, lakukan kerja dengan penuh rasa tanggungjawab. Merendah diri tak salah kerana kita budak yang baru nak hidup sendiri, cari rezeki sendiri, bina kerjaya dan keluarga sendiri. Bila dah bergelar dewasa, keputusan yang kita buat pun mestilah menunjukkan kematangan kita. Tunjuk ciri seorang graduan yang boleh menyumbang ke arah pembangunan bukan berlagak sombong hanya dengan segulung ijazah.

Selangkah kearah impian sendiri untuk menjadi auditor, ya walaupun masih jauh perjalanan tapi bagi setiap pengalaman yang akan dilalui itulah yang akan mengajar kita erti kematangan. Cuba untuk fokus kepada kerjaya, harapan nak gembirakan hati mak ayah sebelum menjadi isteri orang. Ini bahagian yang paling penting buat si anak, tak kira laki dab perempuan. Mak ayah tak akan minta kita untuk balas jasa budi baik mereka bela kita sampai besar panjang. Tapi jika kita ini anak yang berjasa dan mengenang budi pasti tak akan lepaskan peluang nak bagi yang terbaik untuk mereka. Mereka dah semakin berusia, tenaga dah berkurang, kita lah yang menggantikan tenaga mereka, bantu mereka dalam sekecil-kecil perkara hingga benda besar. Jangan kerana kesibukan kita, mereka dilupakan. Walaupun duit gaji setiap bulan kita dah beri kepada mereka, tapi sebenarnya yang lebih mereka perlukan ialah perhatian dan kasih sayang anak mereka. Please, please remind this responsibility as their child.


Wednesday, April 3, 2013

rahsia, hak individu

ada beza antara perlu tahu dan juga sibuk nak tahu.. perlu tahu ni merupakan keperluan untuk kita tahu tapi sibuk nak tahu ni dah macam nak menjaga tepi kain orang..

dah namanya rahsia buat ape kita perlu tahu? rahsia maknanya benda yang tak boleh diketahui orang tak kira la orang tu tua atau muda, kaya atau miskin, status mahupun pangkat.. tak bermakna kita berkawan rapat tahap mana pun kalau dah kawan baik kita tu tak mahu nak cerita rahsia dia biaq pi la, hak dia, kita patut hormat keputusan dia bukan duk sibuk korek rahsia dia. 

makan hati jugak la, orang depan belakang kiri kanan aku duk kata aku ni jenis kawan baik apa sebab tak nak amek tau pasal rahsia kawan.. aku bukan tak mau amek tau, tapi aku beri ruang untuk kawan aku tu punya hak privacy, dia nak cerita silakan tak nak aku pun tak kesah.. tak macam sesetengah pompuan kalau BFF mesti kena cerita setiap detail kat dia, macam dia pula yang berhak ke atas BFF dia, padahal BFF dia tu ada mak bapak lagi.. pastu kalu tak cerita mula la nak masam muka, merajuk.. sakit pulak hati kite ni..

hormati hak peribadi kawan anda, sebab anda pun nak hak privacy anda tak dikacau daun oleh sesiapa.. 

Saturday, March 23, 2013

Married woman

 we are too excited, cause one of our BFF will getting married soon
so we have decided to wear baju kurung with same colour during the kenduri
so for that nite, we are confused  whether to choose the pink, red, chocolate, or should we wear rainbow colour to the wedding..
instead of choosing the theme color for us to wear, we bring out our past memories during our school time, this bride to be always being teased by the three of us..
oh, these memories were to precious and that's resemble our friendship days..
what i love bout my best friends, they are so cool, awesome..
what ever happened between us, we always smiled and said "no hard feeling!"

ohh, i almost forgot, we actually agreed to wear maroon on that kenduri, but guess what happen?
^
|
|
|
|
|
|
|
|
|

 i'm the only one who wearing maroon, and we just laughed, we planned but it always turn out against the plan. haha.. *p/s: we plan but Allah is the Best of Planners..
   
   Selamat Pengantin Baru Eniey & her husband..